Przedstaw i porównaj różne obrazy Warszawy w literaturze XIX i XX w. oraz w filmie współczesnym.

Bibliografia podmiotowa:

Literatura:
1. Białoszewski M., Pamiętnik z powstania warszawskiego, Warszawa, 1990
2. Konwicki T., Mała apokalipsa, Warszawa, 1999
3. Mickiewicz A., Reduta Ordona, [w:] Dzieła, Warszawa, 1955
4. Prus B., Lalka, Warszawa, 1968
Film:
1. Alternatywy 4, reż. Bareja S., 1983
2. Kanał, reż. Wajda A., 1957
3. Warszawa, reż. Gajewski D., 2003

Bibliografia przedmiotowa:

1. Encyklopedia szkolna. Literatura i nauka o języku, pr. zb. pod. red. A.Z. Makowskiego, Warszawa, 1999; Hasła: Konwicki Tadeusz
2. Grzeniewski L.B., Warszawa w <<Lalce>> Prusa, Warszawa, 1965; s.7-73, 125-167
3. Janion M., Polska proza cywilna, [w:] S. Burkot, Miron Białoszewski, Warszawa, 1992
4. Kobielski D., Warszawa na fotografiach z XIX wieku, Warszawa, 1982
5. Międzyrzecki A., Warszawa Prusa i Gierymskiego. Szkice z dawnej Warszawy, Warszawa, 1957; s. 5-25
6. Słownik literatury polskiej XIX wieku, pr. zb. pod red. J. Bachórza i A. Kowalczykowej, Wrocław, 1997; s. 543-546
7. Warszawa była mi stale pod ręką. Rozmowa Józefa Barana z Mironem Białoszewskim, [w:] S. Burkot, Miron Białoszewski, Warszawa, 1992


Ramowy plan prezentacji do tematu:

I Wstęp:
a) Topos miasta w literaturze oraz filmie.
b) Określenie problemu: W jaki sposób była przedstawiana Warszawa w dziełach literackich i filmowych? Jakie podobieństwa i różnice zachodziły między tymi obrazami?
II Kolejność prezentowanych argumentów:
1. Obraz Warszawy w „Reducie Ordona” Adama Mickiewicza.
a) Kontekst historyczny – powstanie listopadowe,
b) Warszawa – symbol niepokonanego miasta; kontrastujący opis przeciwnych wojsk; porównanie z Turcją i Paryżem.
2. Obraz Warszawy w „Lalce” Bolesława Prusa.
a) Kontekst historyczno – literacki; założenia realizmu,
b) Warszawa – miasto kontrastów,
– Powiśle – dzielnica biedoty; skłania Wokulskiego do rozmyślań, zastosowanie mowy pozornie zależnej,
– Łazienki, Ogród Saski, Teatr, Wyścigi, mieszkanie Łęckich – miejsca spotkań towarzyskich arystokracji.
3. Obraz Warszawy w „Pamiętniku z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego.
a) Kontekst historyczno – biograficzny – „dokument pokoleniowy”,
b) Warszawa – miasto trójpoziomowe.
4. Obraz Warszawy w „Kanale” Andrzeja Wajdy.
a) Kontekst – okoliczności powstania filmu; polska szkoła filmowa,
b) Podobieństwa do „Pamiętnika z powstania warszawskiego” – wielopoziomowość.
5. Obraz Warszawy w „Małej apokalipsie” Tadeusza Konwickiego.
a) Kontekst historyczno – biograficzny; powieść – groteskowa antyutopia, PRL,
b) Warszawa – miasto brzydkie i odpychające,
c) Warszawa – miasto, w którym „zbudowano socjalizm”,
d) Warszawa – miasto, w którym nic nie funkcjonuje tak jak powinno,
e) Pałac Kultury – symbol obecnych czasów.

Related Articles