W literaturze polskiej używano róznych typów stylizacji językowej. Stosowane były przede wszystkim do realnego oddania przedstawianego świata, środowiska lub otoczenia w jakim rozgrywała się akcja utworu. Do najbardziej popularnych typów stylizacji należą stylizacja archaiczna, gwarowa i środowiskowa.
Materiały do matury
„Przedstaw różne motywy rewolucji w literaturze"
I. Literatura podmiotu
1. Nie-Boska Komedia, Zygmunt Krasiński, Biblioteka Narodowa, Wrocław 1966;
2. Przedwiośnie, Stefan Żeromski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa1995;
3. Szewcy, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Kama, Warszawa 1993;
4.
I. Literatura podmiotu
1. Nie-Boska Komedia, Zygmunt Krasiński, Biblioteka Narodowa, Wrocław 1966;
2. Przedwiośnie, Stefan Żeromski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa1995;
3. Szewcy, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Kama, Warszawa 1993;
4.
W literaturze polskiej używano róznych typów stylizacji językowej. Stosowane były przede wszystkim do realnego oddania przedstawianego świata, środowiska lub otoczenia w jakim rozgrywała się akcja utworu. Do najbardziej popularnych typów stylizacji należą stylizacja archaiczna, gwarowa i środowiskowa.
I. Literatura podmiotu:
1. Parandowski Jan, Mitologia, Puls, Londyn, 1992r., s.213-215.
2. Wolter, Kandyd, czyli optymizm, Zielona Sowa, Kraków, 2000r., s.40-46.
3. Prus Bolesław, Lalka, PIW, Warszawa, 1990r.
4. Flaubert Gustaw, Pani Bovary, PIW, Warszawa, 1984r.
1. Parandowski Jan, Mitologia, Puls, Londyn, 1992r., s.213-215.
2. Wolter, Kandyd, czyli optymizm, Zielona Sowa, Kraków, 2000r., s.40-46.
3. Prus Bolesław, Lalka, PIW, Warszawa, 1990r.
4. Flaubert Gustaw, Pani Bovary, PIW, Warszawa, 1984r.
Poeci chociaż są nieśmiertelni dzięki swej sztuce jednak nie potrafią z daleka patrzeć na losy swojej ojczyzny. Ponieważ są najmądrzejszą grupą ludzi, która swoim myśleniem wybiega w przyszłość. Poczuwają się do odpowiedzialności za ojczyznę, tylko oni swoimi dziełami mogą zmusić ludzi do refleksji i poprawy sytuacji w ojczyźnie.
- Przedstaw jak rozumieli poczucie odpowiedzialności za losy ojczyzny twórcy wybranych dramatów
- Problem miłości i śmierci w literaturze średniowiecza
- Problem tragicznego kręgu zbrodni (sprawiedliwość, wina i kara) w „Makbecie” Williama Szekspira.
- Problem zbrodni i kary, dobra i zła w "Zbrodni i karze" F. Dostojewskiego