Pozytywizm

Żydzi polscy. Co o kwestii asymilacji Żydów sądziła Maria Konopnicka (fragment noweli Mendel Gdański) oraz inni znani Ci polscy twórcy XIX- wieczni?

W Polsce rzadko można mówić o asymilacji Żydów, która stricte oznaczała włączenie ludności Żydowskiej, ich kultury i obyczajów w kulturę narodu polskiego, oraz o tolerancji i współpracy obydwu kultur, gdyż społeczeństwo polskie obciążone było stereotypami Żyda, jako czegoś gorszego, obcego i pasożytującego na Polsce.

Żydzi polscy. Co o kwestii asymilacji Żydów sądziła Maria Konopnicka (fragment noweli Mendel Gdański) oraz inni znani Ci polscy twórcy XIX-wieczni?

W polskiej zbiorowej świadomości nie występuje dziedzina bardziej obciążona stereotypami niż relacje polsko – żydowskie. Stosunek do narodu Izraela był efektem wielowiekowego obcowania obu nacji. Żydzi w wielonarodowościowej Rzeczpospolitej wyróżniali się najbardziej – mową, ubiorem, obyczajami oraz wiarą.

Żydzi polscy. Co o kwestii asymilacji Żydów sądziła Maria Konopnicka oraz inni znani Ci polscy twórcy XIX-wieczni?

Żydzi polscy. Co o kwestii asymilacji Żydów sądziła Maria Konopnicka oraz inni znani Ci polscy twórcy XIX-wieczni?

W XIX-wiecznej Polsce z łatwością można się doszukać zaściankowych i ksenofobicznych haseł, które pomimo pozytywistycznych działań, ogarniały swym kręgiem coraz to większe rzesze.

Żydzi w twórczości pozytywistów – obcość czy odmienność?

Pozytywizm to epoka poważnych przemian niemalże we wszystkich dziedzinach. Następuje rewolucja techniczna, zmienia się spojrzenie ludzi na świat. Jednym z głównych haseł pozytywistycznych była asymilacja Żydów, czyli głębsze włączenie ludności żydowskiej w życie narodu polskiego oraz przeciwstawianie się postawom antysemickim.

Żyjemy w świecie marionetek – rozwiń myśl odwołując się do „Lalki” Bolesława Prusa, innych dzieł literackich oraz własnego życia.

Żyjemy w świecie marionetek. Czy jesteśmy sterowani, zagubieni, uzależnieni?
Bohaterowie „Lalki” bardzo dobrze uzasadniają tą myśl swoją postawą. Do takiej świadomości doprowadza warstwa społeczna najmniej zaangażowana w życie narodu, pracę – arystokracja.
Ludzie ci pozbawieni są jakichkolwiek wartości duchowych.